• Telefoonnummer : 071-5327337

Kosten, indicatie, eigen bijdrage

Om in aanmerking te komen voor begeleiding van Stichting Onbeperkt Werkt heb je een indicatie nodig. Misschien heb je er al één, maar misschien ook niet.

Stichting Onbeperkt Werkt kan je geen indicatie geven. Er zijn twee manieren waarop je een indicatie kunt krijgen:

1. Je kunt bij de gemeente waar je woont vragen of je een indicatie kan krijgen. Zij gaan met je in gesprek om samen te bepalen welke zorg je nodig hebt, en hoeveel je hiervan nodig hebt. De zorg wordt dan door de gemeente betaald vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).  Tijdens het gesprek met de gemeente mag je kiezen hoe je de zorg graag betaald zou zien. er zijn twee manieren:
    1. Zorg in Natura (ZIN). SOW ontvangt op basis van je indicatie geld vanuit de gemeente. Hier hoef je verder zelf niets meer voor te doen.
    2. Persoonsgebonden Budget (PGB). Er wordt geld voor je vrij gemaakt en je mag zelf kiezen hoe je dit aan je zorg wil besteden. Dit zorgt ervoor dat je meer keuzevrijheid hebt, maar is ook ingewikkelder dan ZIN.
  2. Je kunt via de Centrale Indicatie Zorg (CIZ) vragen of je een indicatie kunt krijgen. Het CIZ gaat met je in gesprek om te bepalen welke zorg je nodig hebt, en hoeveel je hiervan nodig hebt. De zorg wordt dan door de overheid betaald vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Ook hier kan je kiezen op welke manier jij de zorg graag betaald zou zien. Als je begeleiding wil bij Stichting Onbeperkt Werkt zal dit via het PGB moeten verlopen.

Extra kosten en eigen bijdrage

Als je ondersteuning krijgt betaal je hier een eigen bijdrage voor. Hoe hoog deze eigen bijdrage is hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld welke indicatie je hebt en hoe oud je bent. Deze eigen bijdrage betaal je maandelijks aan het CAK. Onze medewerkers kunnen je hier meer over vertellen.

Meer weten
Wil je meer weten, kun dan kan je terecht bij je begeleider.